OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Čeho se vlastně ještě můžeme nadít od legendárního amerického rockera a písničkáře Bruce Springsteena? Jeho kariéra je lemována úspěchy a jeho hudbou je lemovaný můj život. Od doby, kdy jsem poprvé slyšel „Born In The USA“ jakožto malé dítko, mám nakřáplý chlapácký hlas amerického synka opravdu tuze rád. O to víc mě mrzelo, že jeho tvorba a projev po pamětihodných událostech onoho tragického zářijového dne roku 2001 mě jaksi přestávaly bavit... Nevím, možná mi v tom chyběla opravdovost a upřímnost, se kterou bych se byl schopen ztotožnit...
Jenže všechno, co jsem dosud postrádal, je na „We Shall Overcome: The Seeger Sessions“. Historie tohoto alba je vypovídající. Všechno to začalo v roce 1997, když Bruce Springsteen přispěl coverem „We Shall Overcome“ na tribute album Peteru Seegerovi. Tento průkopník amerického folku a protest songu pak nasměroval kroky o mnoho mladšího písničkáře svojí tvorbou a přístupem k americkému tradicionálu... Album letos vydané je kolekcí tradičních folkových kousků, které Springsteen nahrál pod vlivem Seegerovy tvorby, živě, bez zkoušek, s partou muzikantů, kterou hledal výhradně pro „We Shall Overcome“. Jejich vzájemné jamování zrodilo takřka dokonalou ukázku radosti z muzicírování, čirou esenci písničkářské jednoduchosti, oděnou do dokonalého aranžerského hávu.
Hutný zvuk tradičních instrumentů jako je bendžo, trubka, harmonika, housle a podobně obaluje rytmicky velmi prosté, ale neskonale chytlavé lidovky, které jsou Springsteenovou interpretací vygradované a prohloubené na samé dno svých možností. Cit a vkus jsou na prvním místě, aranže jsou pestré, nikoli přeplácané, dechová sekce se stará o gradaci a hlasitost, smyčce jemně hladí, harmonika a bendžo přinášejí vůni dalekého západu a prach prérie. Hlas Bruce Springsteena celou nahrávku korunuje. Je cítit, že se starý rocker učil od pravých mistrů, dokáže nasadit stařecký chraplák pro zemité countryové písně („Jesse James“, „My Oklahoma Home“), dokáže pohladit dokonalou intonací v pomalejších folkárnách („Shenandoah“, „We Shall Overcome“), v divočejších pasážích vlívá dynamickým projevem horkou krev do žil písní takřka gospelově vygradovaných („Jacob´s Ladder“). Konfrontace často prostých melodických motivů lidovek a jejich rozvedení výtečnými muzikanty tvoří pravidelně tepající srdce desky. Radost poslouchat…
„We Shall Overcome: The Seeger Session“ je nahrávkou, která okamžitě chytne za srdce svojí opravdovostí a dokonalou písňovostí. Zároveň nepustí, protože díky interpretaci neztrácí grády ani přitažlivost. Je vskutku jedno, jestli máte rádi country a folk. Ačkoli to nejsou mé srdcové styly, tohle album je především o kouzlu písniček. A je-li to kouzlo podobně silné, na žánru věru nesejde.
Klasické písničkářství, folk a country v luxusních koních a fešáckém kovbojském klobouku. A v té nejlepší možné interpretaci. Bruce Springsteen dokazuje, že i folkové cover verze mohou být mistrovským dílem a může z nich vzniknout album strhující a návykové.
9 / 10
Bruce Springsteen
- kytara, harmonika, B3 organ, perkuse
Sam Barfeld
- housle
Art Baron
- tuba
Frank Bruno
- kytara
Jeremy Chatzy
- basa
Mark Clifford
- benjo
Larry Eagle
- bicí a perkuse
Charles Giordano
- B3 organ, piáno, akordeon
Ed Manion
- saxofon
Mark Pender
- trumpeta
Richie "La Bamba" Rosenberg
- trombón
Soozie Tyrell
- housle
1. Old Dan Tucker
2. Jesse James
3. Mrs. McGrath
4. O Mary, Don´t You Weep
5. John Henry
6. Erie Canal
7. Jacob´s Ladder
8. My Oklahoma Home
9. Eyes On The Prize
10. Shenandoah
11. Pay Me My Money Down
12. We Shall Overcome
13. Froggie Went A-Courtin'
We Shall Overcome: The Seeger Sessions (2006)
The Rising (2002)
Live In New York City (2001)
18 Tracks (1999)
Tracks (1998)
The Ghost Of Tom Joad (1995)
Greatest Hits (1995)
Lucky Town (1992)
Human Touch (1992)
Tunnel Of Love (1987)
Live 1975/85 (1986)
Born In The U.S.A. (1984)
Nebraska (1982)
The River (1980)
Darkness On The Edge Of Town (1978)
Born To Run (1975)
The Wild, The Innocent and the E Street Shuffle (1974)
Greetings From Asbury Park, N.J. (1973)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.